Thursday, March 26, 2020

Nädal 12. Kasutusmugavused


Interneti lehekülgede kasutatavuse kogemus

On24.ee


Oma veebilehtede valikul otsustasin ma valida internetipoe on24.ee ja LimeSurvey küsitluskeskkond. On24.ee on internetis tegutsev sisustuskaubamaja, mis on väidetavalt mööblikaubanduse turuliider, kus on müügis üle 20 000 toote. Testimise hinnati kasutaja kogemust veebisaidi kasutatavusele, kui kiiresti leitakse sobivad tooted, kui lihtne see on ning milline on subjektiivne rahulolu veebilehe kasutamisel.

Veebilehel on väga palju tooteid ning üldiselt sarnaneb ta ka teistele veebipoodidele nii Eestis kui välismaal, mistõttu selle üldine kasutamine ei ole väga keeruline. Otsida saab sobivaid tooteid otsingu järgi või külgriba menüü kaudu. Ligipääsetav on ta nii mobiili kui ka arvuti kaudu. Ostu saab sooritada kasutajaks registreerimata ning tarne jaoks vajalik info on kättesaadav.

Tooted on kategoriseeritud ning illustreeritud lihtsa ikooniga. Ülemkategooriast alam kategooriasse liikudes on piisavalt filtreerimisvõimalusi, mis aitab leida sobiva toote. Leheküljel pole ka õnneks ebameeldivaid suuri pop-uppe ja reklaame, mis takistaks kasutamist.

Kuid leidub ka parandamist vajavaid külgi. Mitmete kategooriate puhul (näiteks diivanite valimisel) sisaldab see kategooriasse mittekuuluvaid tooteid (padjad), mistõttu filtreerida tooted madalama hinna järgi kuvatakse mitu esimest lehte muid tooteid (padjad, palsamid jms), mis ei vasta ootustele. Lisaks on probleemid tooteinfoga, kus see pole alati välja toodud. Näiteks on diivani jalgade puhul võimalik valida kolme erineva tooni vahel, kuid pole toodud välja värve. Veebipoodidel üldiselt võiks olla ka välistuskategooria, et näiteks diivanite puhul soovin ma välistada valikutest nahkdiivanid.

Üldiselt on toote valimine ja ostu sooritamine veebilehel lihtne ning kasutamiskogemus piisavalt positiivne, et võib veebilehte korduvalt kasutada.


Limesurvey

Negatiivse kasutajakogemusena tooks välja töö juures kasutatava LimeSurvey küsimustiku keskkonna. Limesurvey on avatud lähtekoodil põhineb küsitluskeskkond, kus saab läbi viia online küsitlusi, analüüsida statistikat ning tulemusi eksportida erinevatesse programmidesse. Positiivse poole pealt võib kohe välja tuua, et küsimustikuportaal on tegelikult üsna võimas ning võimalik on väga keerulisi küsimustikke teha ning korralikult analüüsida tulemusi ja statistikat.
Kuid nagu kõigi võimaluste rohkete programmidega on nad kasutajale, kellel on seda vaja kasutada ainult mõned korrad aastas, keeruline.

Lähtudes Jakob Nielseni peamistest komponentidest:
õpitavus – küsitluskeskkonna õpitavus on kehv. Minu kasutamise sageduse juures on vaja iga kord  peamiste funktsioonide katsetamist otsast peale alustada. Mõned kolleegid on üldse kasutamise lõpetanud või paluvad abi, kuna ma olen mõnel korral edukalt küsimustiku koostamisega hakkama saanud.
tõhusus – küsimustiku koostamine on aeganõudev, kuna arvestama peab väga paljude erinevate atribuutidega. Lisaks kui on soov mingi uus funktsioon lisada, siis selle tööle saamine võtab ebamõistlikult palju aega. Näiteks on soov lisada funktsioon, kus küsimustiku vastaja e-maili aadressile sadetakse teavitus küsimustiku täitmisest.
meeldejäävus – sarnaselt õpitavusega võtab vanade tegevuste meelde tuletamine omajagu aega.
vead (tegelikult veakindlus) – keskkonna kasutamisel tuleb vigu ette, need pole küll väga tõsised ning neid saab parandada. Vähemalt siis kui teha küsitlust katse-eksitus meetodil.

rahulolu – peale igat küsimustiku koostamist jõun järeldusele, et kuidagi saaks seda lihtsamalt teha.
Kuigi kasutajakogemus on küllalt negatiivne, siis ma ei ütleks, et keskkond on halb, vaid programm pole mõeldud minu asutuse keskmisele kasutajatüübile. Piltlikult öeldes on meile antud ülesande täitmiseks sportauto kui piisaks Fiat 500-st.

No comments:

Post a Comment

Nädal 15. Eetika ja IT