Interneti lehekülgede
kasutatavuse kogemus
On24.ee
Oma veebilehtede valikul
otsustasin ma valida internetipoe on24.ee ja LimeSurvey küsitluskeskkond. On24.ee
on internetis tegutsev sisustuskaubamaja, mis on väidetavalt mööblikaubanduse
turuliider, kus on müügis üle 20 000 toote. Testimise hinnati kasutaja kogemust
veebisaidi kasutatavusele, kui kiiresti leitakse sobivad tooted, kui lihtne see
on ning milline on subjektiivne rahulolu veebilehe kasutamisel.
Veebilehel on väga
palju tooteid ning üldiselt sarnaneb ta ka teistele veebipoodidele nii Eestis
kui välismaal, mistõttu selle üldine kasutamine ei ole väga keeruline. Otsida
saab sobivaid tooteid otsingu järgi või külgriba menüü kaudu. Ligipääsetav on
ta nii mobiili kui ka arvuti kaudu. Ostu saab sooritada kasutajaks
registreerimata ning tarne jaoks vajalik info on kättesaadav.
Tooted on
kategoriseeritud ning illustreeritud lihtsa ikooniga. Ülemkategooriast alam
kategooriasse liikudes on piisavalt filtreerimisvõimalusi, mis aitab leida
sobiva toote. Leheküljel pole ka õnneks ebameeldivaid suuri pop-uppe ja
reklaame, mis takistaks kasutamist.
Kuid leidub ka parandamist
vajavaid külgi. Mitmete kategooriate puhul (näiteks diivanite valimisel)
sisaldab see kategooriasse mittekuuluvaid tooteid (padjad), mistõttu
filtreerida tooted madalama hinna järgi kuvatakse mitu esimest lehte muid tooteid
(padjad, palsamid jms), mis ei vasta ootustele. Lisaks on probleemid
tooteinfoga, kus see pole alati välja toodud. Näiteks on diivani jalgade puhul
võimalik valida kolme erineva tooni vahel, kuid pole toodud välja värve.
Veebipoodidel üldiselt võiks olla ka välistuskategooria, et näiteks diivanite
puhul soovin ma välistada valikutest nahkdiivanid.
Üldiselt on toote
valimine ja ostu sooritamine veebilehel lihtne ning kasutamiskogemus piisavalt
positiivne, et võib veebilehte korduvalt kasutada.
Limesurvey
Negatiivse kasutajakogemusena tooks välja töö juures
kasutatava LimeSurvey küsimustiku keskkonna. Limesurvey on avatud lähtekoodil
põhineb küsitluskeskkond, kus saab läbi viia online küsitlusi, analüüsida
statistikat ning tulemusi eksportida erinevatesse programmidesse. Positiivse
poole pealt võib kohe välja tuua, et küsimustikuportaal on tegelikult üsna
võimas ning võimalik on väga keerulisi küsimustikke teha ning korralikult
analüüsida tulemusi ja statistikat.
Kuid nagu kõigi võimaluste rohkete programmidega on nad
kasutajale, kellel on seda vaja kasutada ainult mõned korrad aastas, keeruline.
Lähtudes Jakob Nielseni peamistest komponentidest:
õpitavus – küsitluskeskkonna õpitavus on kehv. Minu
kasutamise sageduse juures on vaja iga kord
peamiste funktsioonide katsetamist otsast peale alustada. Mõned
kolleegid on üldse kasutamise lõpetanud või paluvad abi, kuna ma olen mõnel
korral edukalt küsimustiku koostamisega hakkama saanud.
tõhusus – küsimustiku koostamine on aeganõudev, kuna
arvestama peab väga paljude erinevate atribuutidega. Lisaks kui on soov mingi
uus funktsioon lisada, siis selle tööle saamine võtab ebamõistlikult palju
aega. Näiteks on soov lisada funktsioon, kus küsimustiku vastaja e-maili
aadressile sadetakse teavitus küsimustiku täitmisest.
meeldejäävus – sarnaselt õpitavusega võtab vanade tegevuste
meelde tuletamine omajagu aega.
vead (tegelikult veakindlus) – keskkonna kasutamisel tuleb
vigu ette, need pole küll väga tõsised ning neid saab parandada. Vähemalt siis
kui teha küsitlust katse-eksitus meetodil.
rahulolu – peale igat küsimustiku koostamist jõun
järeldusele, et kuidagi saaks seda lihtsamalt teha.
Kuigi kasutajakogemus on küllalt negatiivne, siis ma ei ütleks,
et keskkond on halb, vaid programm pole mõeldud minu asutuse keskmisele
kasutajatüübile. Piltlikult öeldes on meile antud ülesande täitmiseks sportauto
kui piisaks Fiat 500-st.
No comments:
Post a Comment