Thursday, March 26, 2020

Nädal 11. Arendus- ja ärimudelid


Netflixi ärimudel

Netflix kui maailmasuurimas voogedastusplatvormis on maksvaid kliente 165 miljonit ning ettevõttes töötab üle 8 600 inimese. Netflix on asutatud 1997. aastal ning on läbi aja tegelenud erinevate ettevõtluse viisidega.

Netflix loodi frustratsioonist, mile põhjustas USA videolaenutusega tegelev Blockbuster (tänaseks sisuliselt pankrotis). Blockbuster nõudis kõrget lisatasu hilinenud DVD tagasiviimise eest, mis pani Netflixi loojat mõtlema paremale viisile, kuidas DVD-si välja laenutada. Netflix alustas DVD-de rentimisega tegeleva ettevõttena, kas saatis neid posti teel. Valid välja sobiva filmi, tellid selle postiga ning peale vaatamist saadad postiga tagasi. 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Netflixenvelope.jpg

Kasutajate arvu kasvades muutsid nad oma tasustamise põhimõtet, mis muutus teenuse perioodilise tellimuse (subscription) põhiseks. Klient maksis iga kuu kindlat tasu ning sai endale rentida DVD ja seda vaadata nii kaua kui soovis. Kui soovis uut, pidi vana tagasi saatma. 2010. aastal tutvustati voogedastusplatvormi, mille tõttu enamus inimesi Netflixi teavad. Tänapäeval on juba paljudes TV-des ja seadmetes Netflixi app eelpaigaldatud.

Netflixi ärimudel põhineb liitumistel, kus klient saab valida standardse või preemium paketi vahel, kus makstakse kuutasu. Mõningad nimetavad Netflixi ärimudelit ka peidetud SaaSks (software as a service), kuna otseselt ei müüda ega rendita tarkvara, vaid läbi tarkvara pakutakse ligipääsu meelelahutussisule. Netflixi impeerium nii masinapark kui kasutajad võtavad üsna suure osa internetiliklusest enda alla, mõningatel andmetel lausa kolmandiku. Mõju internetile on tohutu, mistõttu koroonapandeemia ajal pidi Euroopa Komisjon paluma Netflixil vähendada oma striimimise kvaliteeti, et interneti võrk vastu peaks.


Netflixi arendusmudel


https://miro.medium.com/max/612/1*s-lG4Jt9tSAY0D3j_NgjWg.png

Selleks, et Netflixi ärimudel toimiks ning kogu tarkvara ja teenused oleksid kättesaadavad igalpool maailmas igal kellaajal, peab seal olema ka väga tugev ja kompetentne arendusmeeskond.

Peale erinevaid katsetusi ja viise, kuidas oma arendusi paremini teha ning kuidas vähendada arenduse ja operatsioonide vahelisi lõtkusid ning probleeme jõudis Netlfix lõpuks töötava mudelini. Netflixi arendus põhineb DevOpsi põhimõtetel. Selle eesmärk oli lõhkuda silod arenduse ja operatsioonide vahel ning optimeerida õppimist ja tagasisidestamist. Lisaks suurendada jagatud vastutust kogu tarkvara arendustsüklis.  “Operate what you build” põhimõtte rakendamine meeskonnas aitab igal tiimil võtta vastutust oma tegemiste eest ning seista hea nende opereerimise eest.

Netflix lõi ka tsentraliseeritud meeskonnad (Cloud Platform, Performance & Reliability Engineering, Engineering Tools), kelle eesmärk oli arendada tööriistu ja infrastruktuuri, mida igal arendusmeeskonnal on vaja. Vastavate tööriistadega on arendusmeeskonnal lihtsam keskenduda enda tootespetsiifikale ja lahendada probleeme.


https://miro.medium.com/max/559/1*_nN4aj7uohV4v8bnqJCw3g.png
Netflixi arendajad oskavad kaasalüüa kõigis tarkvara elutsüklites. Noortele arendajatele korraldatakse „laagreid“, kus neid viiakse kurssi kõige vajalikuga. „A full cycle developer thinks and acts like an SWE, SDET, and SRE.“ Vajadusel lööb arendaja kaasa äriprobleemide lahendamisel, vajadusel kirjutab teste ja vajadusel automatiseerivad süsteeme. Et selline meeskond töötaks, eeldab see sobiva kultuuriga inimesi, kes saavad piisavalt treeningut ning varustatakse sobivate tööriistadega.

Negatiivsed küljed sellisel arendusmeetodil on, sobivad tööriistad luuakse prioriteetsematele valdkondadele. Vajalik on laiad teadmised erinevates tehnoloogiatest. Selline süsteem pole sobiv arendajatele, kes soovivad olla eksperdid kitsamas valdkonnas, kuna kehtiv süsteem eeldab laiemaid oskusi. Tööriistade ja automatiseerimise loomine küll aitab, aga ei lahenda kõiki probleeme arendaja efektiivsuses ning opereerimises. Ning võib esineda juhtumeid kui tsentraliseeritud tiimide toodangut arendustiimid üldse ei vaja.

Netflixi teekond on kirju ning jõutud on sinna läbi pideva õppimise, eksperimenteerimise ning kohanemise ning tõenäoliselt jätkub see ka tulevikus.

Lisainfot saab:












No comments:

Post a Comment

Nädal 15. Eetika ja IT